Bereken van je BMI

Als je veel sport, is het belangrijk om rekening te houden met je BMI. Of je nu sport om af te vallen of om fit te blijven, je BMI blijft belangrijk. Je BMI laat zien of je een gezond gewicht hebt. BMI is een afkorting voor Body Mass Index en gaat over de verhouding tussen je gewicht en je lengte.

Een BMI tussen de 18,5 en 25 is een gezond. Alles wat daaronder zit, valt onder ondergewicht. Je hebt dan minder reserves bij ziektes wat slecht is voor je gezondheid. Alles boven de 25 is overgewicht. Bij ondergewicht heb je 2x sneller de kans om te overlijden dan bij een gezond gewicht. Bij een BMI tussen de 25 en 29 word je aangeraden om af te slanken naar een gezonder gewicht. Een BMI boven de 30 is zelfs gevaarlijk en kan leiden tot diabetes, gewrichtsklachten en hart- en vaataandoeningen. Levensgevaarlijk is een BMI hoger dan 40. Je hebt 1,3x sneller de kans om te overlijden bij overgewicht dan bij een gezond gewicht. Overgewicht en ondergewicht zijn allebei ongezond en daarom is het belangrijk om een gezond gewicht te hebben.

Bij het berekenen van je BMI moet je rekening houden met je gewicht en je lengte. Als je minderjarig bent, moet je ook je leeftijd invullen in de tabel. Het BMI verschilt ook tussen mannen en vrouwen. Dit komt omdat vrouwen iets meer vet op hun lichaam mogen hebben. Je kunt je bmi berekenen op: https://www.berekenen.nl/bmi/

Komt er nu uit de berekening dat je onderwicht of overgewicht hebt? Je moet hier niet gelijk de conclusie uittrekken dat je overgewicht hebt. Een te hoge BMI wil namelijk niet gelijk zeggen dat je ongezond bent. Het is ook belangrijk om je te kijken naar de omtrek van je middel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.